Diagnoza Integracji Sensorycznej
Integracja sensoryczna polega na organizowaniu informacji płynacych do mózgu z różnych zmysłów.
Mózg uczy się prawidłowo odbierać bodźce, łączyć w całość i reagować na otoczenie.
- obejmuje 3 spotkania diagnostyczne w wyniku których rodzice otrzymają opracowaną diagnozę wraz z zaleceniami.
- obejmuje 3 spotkania diagnostyczne w wyniku których rodzice otrzymają opracowaną diagnozę wraz z zaleceniami.
Elementy diagnozy Integracji Sensorycznej:
- Wywiad z rodzicem/rodzicami – na podstawie informacji z kwestionariusza, terapeuta SI zadaje pytania dotyczące przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, przebytych chorób lub innych kwestii zdrowotnych czy rozwojowych.
- Zebranie informacji od innych specjalistów zajmujących się dzieckiem np. wychowawczyni, nauczyciela wspomagającego, psychiatry, neurologa, logopedy, psychologa, fizjoterapeuty, okulisty.
- Próby kliniczne - dziecko, wykonuje zadania sprawdzające jego równowagę, koordynację, napięcie mięśniowe, planowanie ruchu i inne.
- Testy (od 4 roku życia) badają koordynację i płynność ruchową dziecka, planowanie motoryczne, czucie, równowagę i inne. U dzieci poniżej 4 lat lub jeśli nie można zastosować testów np. u dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną lub niewspółpracujących z innych powodów, przeprowadza się próby obserwacji klinicznej i obserwacji spontanicznej aktywności dziecka.
- Pisemna diagnoza i omówienie wyników - rodzice zazwyczaj otrzymują pisemną diagnozę z zaleceniami do pracy w szkole, przedszkolu, domu.
Diagnoza wraz z zaleceniami jest omawiana z rodzicami.